Belajar Melalui Bermain
Definisi
Belajar Melalui Bermain adalah satu pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana yang informal, menyeronokkan, bebas dan selamat.
Melalui pendekatan ini murid boleh bermain dan berinteraksi dengan bahan, orang lain atau secara sendiri.
Pendekatan ini penting kerana:
- Bermain adalah fitrah semulajadi kanak-kanak.
- Kanak-kanak boleh meneroka, membuat inkuiri penemuan, menyelesaikan masalah dan memperolehi pengalaman tanpa disedari.
- Bermain boleh memupuk pemikiran yang fleksible dan kreatif
- Dapat memberi peluang untuk kanak-kanak melahirkan perasaan dan pemikiran.
- Dapat mengembangkan kemahiran bahasa, literasi, kemahiran sosial dan kefahaman budaya.
- Kanak-kanak dapat memahami dunia di persekitaran mereka.
- Kanak-kanak boleh mengambil risiko dan kesilapan.
- Aktiviti bermain membantu perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh serta dapat memenuhi keperluan kognitif, efektif dan psikomotor.
Parallel Play |
Terdapat pelbagai jenis main yang boleh dijadikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran prasekolah. Antaranya ialah main sosial (social play), main kognitif (cognitive play) dan main sosiodrama (sociodramatic play)
No comments:
Post a Comment